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Mit der Ausstellung „Infra Voice“ kehrt der Kasseler Kunstverein nach der documenta 14 in seine Ausstellungsräume im Fridericianum zurück.
Eröffnung: 08.02.2018, 19 Uhr
Ausstellung: 09.02. – 25.03.2018
Künstlergespräch mit Dr. Jörn Schafaff (Kunsthistoriker, Berlin): 8. März 2018, 19 Uhr
„Language then is an art made up of sounds, by which we instantly communicate our ideas. [...] Its use depends upon the clearness of its structure and vocality; and its beauty upon the musical disposition of its parts.“ –
William Gardiner, The music of nature, 1832
Erstmalig wird Annika Kahrs’ raumgreifende Drei-Kanal-Installation „Infra Voice“ in Kassel dem Publikum präsentiert.
Die audio-visuelle Arbeit ruft auf formaler wie akustischer Ebene Analogien zwischen dem Oktobass und der Giraffe auf.
Dank des umfangreichen Klangkörpers des 3,85 Meter hohen Streichinstruments lassen sich besonders sonore Töne erzeugen, die an Geräusche der Giraffe erinnern. Der tiefste Ton liegt hierbei im Infraschallbereich und ist somit für das menschliche Ohr nicht wahrnehmbar.
Angelehnt an den ‚Gesang’ der Giraffe, trägt die zeitgenössische Komponistin und Musikerin Guro Skumsnes Moe ein eigens für „Infra Voice“ komponiertes Stück auf dem Oktobass vor. Zuhörer sind die Giraffe und die Ausstellungsbesucher/in.
Entsprechend der Anatomie des Tieres und des Instrumentes wird die Drei-Kanal-Arbeit im filmischen Hochkant-Format 9:16 gezeigt.
Kahrs’ Bild- und Soundcollage regt Gedanken zu Übersetzung, zu Kommunikation und deren Wahrnehmung an.
Kuratiert von Judith Waldmann
Fotos: Annika Kahrs, Infra Voice, 2018.
Courtesy of the artists and Produzentengalerie Hamburg.
With the exhibition "Infra Voice" the Kasseler Kunstverein returns to its showrooms in the Fridericianum after documenta 14.
Opening: 08.02.2018, 19 Uhr
Exhibition: 09.02. – 25.03.2018
Artist Talk with Dr. Jörn Schafaff (Art historian, Berlin): March 8., 2018, 19 h
„Language then is an art made up of sounds, by which we instantly communicate our ideas. [...] Its use depends upon the clearness of its structure and vocality; and its beauty upon the musical disposition of its parts.“ –
William Gardiner, The music of nature, 1832
For the first time Annika Kahrs' spatial three-channel installation "Infra Voice" will be presented to the public in Kassel.
The audio-visual work evokes analogies between the octobass and the giraffe on a formal and acoustic level.
Thanks to the voluminous resonating body of the 3.85 meter high string instrument, particularly sonorous sounds can be produced, which remind to giraffe voices. The deepest sound lies in the infrasonic frequency and is therefore imperceptible to the human ear.
Inspired by the 'giraffe chant', contemporary composer and musician Guro Skumsnes Moe presents a piece specially composed for 'Infra Voice' on the octobass. The listeners are the giraffe and the exhibition visitors.
According to the anatomy of the animal and the instrument, the three-channel work is shown in the cinematic upright format 9:16.
Kahrs' image- and sound-collage stimulates thoughts on translation, communication and their perception.
Curated by Judith Waldmann.